DERFOR ER FEDT VIGTIGT FOR KROPPEN

Jeg har i min tid som kostvejleder oplevet mange som var fedtforskrækket. En tendens som opstod i 90érne og desværre er hængt ved hos rigtige mange mennesker. Men fedt er en lige så vigtigt energikilde som protein og kulhydrat for at kroppen fungere optimalt.

Hvad er fedt? 

Fedt er en samlet betegnelse for de mange typer af fedtstoffer, der findes i vores mad.  Der er fedtstoffer i mange af vores fødevarer, fx i kød- og mejeriprodukter, der er det fedt, vi smører på brødet, og der er de madolier, som vi bruger i madlavningen.

Fedt fra kosten er livsnødvendigt, da det fungerer som en vigtig energikilde og energilager og sørger for vigtige funktioner i kroppen. Nogle af disse vigtige funktioner er opbygning af kroppens væv.

Fedt er også  et bærestof for de fedtopløselige vitaminer A, D, E og K. Nogle af fedtstofferne er livsnødvendige, fordi vi kun kan få dem igennem visse fødevarer. De kan derfor ikke erstattes af andre typer af fedt. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, hvor meget og hvilken slags fedt der er i maden. Der findes to overordnede fedtsyrer: mættede og umættede fedtsyrer.

Mættede fedtsyrer findes i både animalske og vegetabilske fødevarer, men især i mejeriprodukter, hårde margariner og kød. Nogle få vegetabilske fødevarer indeholder også en høj mængde mættet fedt, som f.eks. kokosolie.

Umættede fedtsyrer, som omfatter de livsnødvendige Omega-3 og Omega-6 fedtsyrer, finder man især i bløde margariner, planteolier og i fede fisk.

De umættede fedtsyrer kan opdeles i to grupper:

  • De enkeltumættede (også kaldet monoumættede): findes i planteolier, især i oliven- og rapsolie, samt i frø, kerner og nødder
  • De flerumættede (også kaldet polyumættede): findes især i fede fisk og visse nøddeolier

Hvor meget fedt skal du have om dagen?

Det anbefales at få 25-40 % af sin daglige energi fra fedt. Mættet fedt skal maksimalt udgøre 10% af det samlede energiindtag. For en typisk kvinde med normalt aktivitetsniveau vil det svare til 22g mættet fedt ved en kost på 8000 kJ / 2000 kcal. Hos en typisk mand med normalt aktivitetsniveau vil det svare til 27g mættet fedt ved en kost på 10.000 kJ/ 2500 kcal.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

 

Næste indlæg

DERFOR ER KULHYDRATER VIGTIGE FOR KROPPEN